Ook verkrijgbaar bij Managementboek.nl, Schoolwebwinkel.nl en Bol.com | Met link naar gratis online kennisquiz

Hoe gebruik je het Online Marketing Kwartet?

Standaard spelregels kwartet

Doel
Het is de bedoeling door slim te spelen en te vragen zoveel mogelijk setjes van vier kaarten te verzamelen, de kwartetten. Door goed op te letten bij andere beurten kun je achterhalen wie welke kwartetkaarten heeft. Degene met de meeste kwartetten wint.

Voorbereiding
Alle kaarten worden onder de spelers verdeeld. Het kan zijn dat sommige spelers meer kaarten hebben dan andere spelers. De kaarten neem je in je hand en laat je niet aan de andere spelers zien.

Het spel
Een willekeurige speler begint. Als je aan de beurt bent, vraag je aan één van de andere spelers een kaart die je niet hebt. Dit moet dan wel een kaart zijn van een kwartet waarvan je zelf minimaal een kaart in je hand hebt. Noem de naam van het kwartet en vraag naar de kaart die je wilt hebben. Als de speler die kaart heeft, dan moet hij deze aan je afgeven en mag je doorgaan met kaarten vragen. Dit mag aan dezelfde of een andere speler. Als je een setje van vier kaarten hebt, roep je 'Kwartet!' en leg je de vier bij elkaar horende kaarten voor je neer op tafel. Heeft de speler de gevraagde kaart niet, dan is je beurt voorbij en is de speler aan wie je het laatst een kaart vroeg aan de beurt. Het spel is afgelopen als alle kwartetten compleet zijn.

Kwartet met blinde stapel / kwartet met twee spelers
Bij het verdelen van de kaarten kun je kaarten aan een blinde stapel delen. Het spel verloopt zoals hierboven beschreven, maar als iemand een kaart vraagt die niet gegeven kan worden, dan krijgt hij een kaart van de blinde stapel als afsluiting van zijn beurt. Deze variant kan ook door twee spelers worden gespeeld.

Specifieke tips voor het Online Marketing Kwartet

Wanneer het doel is dat de spelers bekend raken met de terminologie van online marketing, kun je eventueel een van de volgende spelregels toevoegen:

  • Ontvangt een speler een kwartetkaart van een ander, dan leest hij of zij het thema, de term en de definities hardop voor aan de groep.
  • Vraagt een speler een kwartetkaart van een andere speler, dan geeft hij/zij er een eigen omschrijving van de term bij. Alleen als de tegenspeler deze kaart daadwerkelijk heeft én de omschrijving goedkeurt (op basis van de definitie op de kaart) wordt de kaart afgegeven.
  • Na het spelen van een of meerdere rondes kwartet kun je samen de opgedane kennis testen met de online kennisquiz. Deze quiz gaat over de 11 thema's van het kwartet.

Andere toepassingen voor het Online Marketing Kwartet

Behalve daadwerkelijk een potje kwartetten, kun je nog meer doen met de kaarten. Bijvoorbeeld in teamtrainingen of strategische sessies:

  • Leg de kaarten bij de verschillende fasen van de customer journey van jouw merk, dienst of product. In welke fase zet je wát in?
  • Welk teamlid is specialist op welk gebied of zou dat willen worden? Wie is de go-to-girl of -guy als het gaat om thema x? Laat het team de kaarten onderling verdelen. 
  • Verdeel de kaarten over de kwadranten in de prioriteitenmatrix van Covey (met de assen 'urgentie' en 'belangrijkheid')
  • Heb je zelf ideeën of ervaringen? Laat het weten in een mail aan info@onlinemarketingkwartet.nl 

Online Marketing Kwartet bestellen